Kinderen gaan rekenen | Optellend overschrijden van het eerste tiental |
De rekenkijkwijzer
De rekenkijkwijzer
De lijst bevat twaalf rekengebieden, die onderling verband houden.
naam |
klas |
6. optellend overschrijden van tiental |
aantekeningen |
• Kan het kind de optelsommen tot 10 vlot uitrekenen en zijn deze sommen geauto-matiseerd; optellen tot 10. |
Zo niet, ga dan naar vragenlijst 4 |
• Kan het kind de aftreksommen tot 10 vlot uitrekenen en zijn deze sommen geautomatiseerd |
Zo niet, dan naar vragen lijst 5: Aftrekken tot 10 |
• Is de splitsing van het getal 10 geautomatiseerd |
Zo niet ga naar 3 |
• Welke sommen weet het kind meteen of vrijwel meteen; welke zijn geautomatiseerd? |
|
• Waar worden automatisch overbrughandelingen toegepast. Bijvoorbeeld: 9+2=, 9+3=, 9+4= (startgetal is bijna 10) 8+3, 7+4=, 6+5= (uitkomst is net meer dan 10) |
|
• Bij welke sommen heeft het kind meer bedenktijd nodig |
|
• Welke sommen waarbij de 10 wordt overschreden maakt het kind fout |
|
• Welke oplossingsmethoden gebruikt het kind Zie strategiekaart 5 |
|
• Op welk denkniveau rekent het kind de sommen uit Zie strategiekaart 1 |
|
• Heeft het automatiseren verband met problemen met onthouden |
|
• Kan het kind de getallen tot 20 op de getallenlijn plaatsen |
|
• Kan het kind de som op de open getallenlijn weergeven |
|
• Kan het kind de opgave springen op de getallenlijn |